Van saté tot andijviestamp - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Yvonne Dijk - WaarBenJij.nu Van saté tot andijviestamp - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Yvonne Dijk - WaarBenJij.nu

Van saté tot andijviestamp

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

24 April 2012 | Nederland, Amsterdam

Mijn reis van curry tot saté, zit er op. Na 6 maanden, 21 vluchten, 7 landen, 3 paar versleten teenslippers, 2 dozen pleisters (vanwege die vervloekte schoenen), 5 nachtbussen, 11 dagen op een boot, 6 GB foto's en 0 keer ziek, sta ik met beide voeten veilig op Schiphol.

Vanaf nu geen spannende verhalen meer over busjes die bijna verongelukken, boten die zinken, kakkerlakken ter grote van een mus, komododraken, achtervolgingen door apen van 120 kilo, vreemde festivals, en mijn wisselende humeur.

Ik zal het schrijven zeker missen. Ik heb met veel plezier ieder detail vastgelegd, natuurlijk ook op foto, maar nog meer op papier. Bedankt voor alle super leuke reacties! Ik kan jullie blijven lastig vallen met verhalen over mijn saaie leventje rondom huis, al verwacht ik niet dat dit boeiend leesvoer zal zijn. Voor de plaatjeskijkers; foto's volgen snel.

Veel mensen vragen mij: 'Wat is nou het mooiste wat je hebt gezien of gedaan?' Een moeilijke vraag, dus hierbij een top 5:

Accommodaties:
1. Klooster in Myanmar; wakker worden aan de voeten van Boeddha op nieuwjaarsdag.
2. Mijn hutje met privé strand (van Dijk beach) op Koh Mak, Thailand.
3. Vijfsterrenhotel en 14 hoog met uitzicht over Singapore (een kamer met alles er op en er aan).
4. Op de veranda van m'n bungalow, bungelend in mn hangmatje met uitzicht over de Mekong, in zuid Laos.
5. Wakker worden in het oerhollandse hotel happyhappy te Bajawa in Flores, met Jan Smit, versgebakken bruin brood en pindakaas.

Badkamers en toiletten:
1. De boomhut in Laos, douchen met met uitzicht over de boomtoppen (en de volgende dag niet meer eruit durven).
2. Het toilet achterin de boot van Lombok naar Flores, met een fantastisch uitzicht over zee en op de kippen die ook vier dagen het mooiste uitzicht hebben gehad (voor dat ze de soep in gingen).
3. Douchen (met een bakje water) met zicht op het klooster in Myanmar. Het lage muurtje biedt weinig privacy.
4. De badkamer in Ubud, Bali, met Frits vleermuis in de douche.
5. Een hangtoilet drijvend op twee boomstammen, op de rivier te Borneo.

Activiteiten:
1. Fotoproject Myanmar! Een zeer bijzondere ervaring met dank aan mijn lieve nichtje Anemoon.
2. Gibbonexperience, van de ene boom naar de andere aan een kabeltje; ziblinen door de jungle van Laos. Eng!
3. Op de koffie bij iemand die al vier jaar dood is en de bijbehorende ceremonies die we bij mochten wonen in Sulawesi.
4.Vier dagen varen van Lombok naar Flores, midden op zee, met enorme golven en super uitzicht.
5. De weekmarkten in Orissa te India, waar de bijzondere bergstammen hun inkopen doen.

De menukaart (mijn reisgenoten weten dat ik die liever lees dan een boek):
1. Verse fruitsapjes. In alle mogelijke smaken. De allerlekkerste op Khaosanroad te Thailand.
2. Curry's in India en de gefrituurde hapjes op straat.
3. Hele gebakken vis in curry op het strand van Koh Mak, Thailand. Zo lekker dat zelfs de kop en de staart worden afgekloven.
4. Nasi goreng bij iedere Warung op de hoek van de straat in Indonesië.
5. King prawns (mega garnalen) met knoflook van de bbq bij een lokaal restaurant in Makassar te Sulawesi.

Miertjes en piertjes:
1. Natuurlijk de orang-oetangs op Borneo! Wat lijken ze toch veel op ons (of andersom).
2. De enorme schildpadden enkele meters vanaf het strand van Gili Trawangan, Lombok.
3. Komodovaranen, ondanks dat de grootte en de actie een beetje tegenviel, blijven het toch bijzondere prehistorische beesten.
4. De lelijke, verlegen dutch-monkeys (neusapen) in Borneo.
5. Alle gekko's die met zuignappen onder hun tenen op z'n kop op ieder plafond hangen (en je soms midden in de nacht wakker houden).

Bezienswaardigheden:
1. Bagan in Myanmar, met meer dan 2000 tempels net een sprookje.
2. Ankor wat, het tempelcomplex in Cambodja. Enorm fascinerend.
3. Het driegekleurde, vulkanische meer, met maar één kleur: mount kilimutu te Flores.
4. Het jumpingcat monastry (grapje), Inle Lake te Myanmar. Wat een geweldige omgeving.
5. Konark tempel in India. Deze zonnetempel geeft de hele kamasutra weer. Alles is zeer gedetailleerd uitgehakt. Bijzonder langdradig als de gids ieder standje beschrijft.

Een gezellige borrel (moeilijk lijstje, zoveel was er namelijk niet te beleven)
1. Vangvieng te Laos. Tuben, met een autoband van de ene naar de andere kroeg dobberen en iedereen helemaal los.
2. Little Bird in Sanur te Bali. Terwijl de kok de vlammen onder de pan oplaait, speelt de gitarist met de zweetdruppels op z'n hoofd in het veel te kleine tentje gewoon door.
3. Rooftopbar op Khaosanroad. Iedere avond live muziek, bomvol en cocktails in een emmer.
4. De Monkeybar op Koh Mak, Thailand. De enige bar op t eiland met een zanger die vol overgave 'Hit the load, Jack' zingt.
5. Voor een fantastisch uitzicht, de 71ste verdieping van de luxe bar in Swissotel te Singapore.

Nu stap ik in de auto op weg naar huis. Naar de boterhammen met kaas, andijviestamp en m'n pumps.
Zie jullie snel.

X

• 24 April 2012 - 20:48

Astrid:

Welkom thuis! Dankjewel voor al je prachtige verhalen. We hebben er enorm van genoten tijdens de afgelopen winter!
    nu weer even wennen hier. we zien je snel. Slaap lekker!
    Groetjes van Dennis, Astrid en de kids

• 25 April 2012 - 05:03

Bas En Marian:

Welkom thuis! Een lekker bedje, geen gerrit aan het plafond of fritsjes achter de douchewand.Saai! We hebben genoten van je verslagen, ik heb tranen gelachen en soms meegehuild...voor nu, fijn genieten van het weerzien met je familie en geluk! Liefs, Bas en Marian.

• 25 April 2012 - 05:45

Annemarie:

Jammer geen verhalen meer!!!
    Dan maar snel een keer live afspreken!!
    Welkom thuis!!!!

• 25 April 2012 - 07:10

Marinus:

Fijn dat je weer veilig thuis bent..
    Ik ga je zien en horen ...
    MC

• 25 April 2012 - 09:42

Paul Van Dijk:

Welkom in het regelparadijs. Echt, ook hier kan het leuk zijn. Ik hoop dat je je draai weer kunt vinden. Ik heb genoten van je reisverhalen. Mooier kan er niet geschreven worden. Ook goed te merken dat je het schrijven leuk vindt en dat het iets toevoegt aan de ervaringen die al in je zitten.
    Het getuigt van structuur en overzicht om in je laatste verhaal overzichtjes te geven van top 5 ervaringen. Enorm bedankt voor je belevenissen, paul

• 25 April 2012 - 15:33

Jannie:

Je verhalen waren super om te lezen, soms waande je echt even in een hele andere wereld.
    Succes met het weer wennen in het natte, koude Nederland.

• 25 April 2012 - 20:13

Ank:

Ben blij dat je weer " even" thuis bent, kom je wel een keer tegen deze week. XXX

• 26 April 2012 - 06:51

Mirjam:

He! Welkom thuis! Kom je gauw langs?

• 26 April 2012 - 12:39

Lies:

ja ddar stonden we dan op schiphol.voor jou een verrassing wie er uberhaupt zouden zijn, toch?
    thuis meteen een kaassoufflee en satekroket naar binnengewerkt.
    Die had je wel erg gemist.
    Nu weer ff wennen aan het nu toch wel koude kikkerlandje en al de regeltjes.
    Gaat je vast lukken.
    Eerst maar eens lekker beetje bijkomen en je laten verwennen door iedereen die je lief is.